A Home for Mr. Easter (och lite om säljtaktiker i USA)

En debutbok som heter duga är det, A Home for Mr. Easter av Brooke A. Allen. Jag vet inte den är avsedd för barn eller inte men jag är övertygad om att den fungerar finfint för läsare i alla åldrar, så länge man har barnasinnet kvar.

A Home for Mr. Easter är en fartglad historia om Tesana, en udda tonårig flicka som inte passar ihop med de andra i hennes skola: De retar henne för hennes barnslighet, och eftersom Tesana är stor och kraftig blir hon relegerad från skola efter skola när hon har slagits med andra (och vunnit, oavsett mot vem det är). Men när hon en dag hittar en magisk kanin så får hon äntligen ett utlopp för all sin fysiska kraft: Hon ska hjälpa kaninen att komma hem igen, oavsett vem som försöker stoppa henne.

Och sen är jakten igång, för det här är bortsett från introduktionen 200 sidors jakt. Tesanas mamma, djurförsöksforskare, djurförsöksprotestanter, en skum djurbutiksägare, en än skummare trollkarl; alla vill de få fatt på Tesana, antingen för att ta kaninen som lägger önskeägg ifrån henne eller för att hjälpa henne. Men Tesana behöver ingen hjälp, nu när hon har ett mål för ögonen.

Det är ingen djup historia eller skarpa personporträtt, men det är en mycket trevlig serie som har energi så det räcker och blir över. Tesana själv är den enda personen som tecknas mer ingående och det är svårt att inte sympatisera med henne, även om hon säkerligen skulle vara ganska jobbig att umgås med på riktigt. Hon har det envist tjuriga barnets kraft: Oavsett vad som kanske är vettigt att göra kommer hon göra som hon själv vill, utan tanke på konsekvenserna. Mr. Easter ska hem, därmed basta!

A Home for Mr. Easter ger mersmak och är utmärkt underhållning; inte är det en dyr bok heller. Det är intressant att se hur priserna på nya originalserier varierar i USA för närvarande. De klassiska kvalitetsinriktade serieförlagen som inriktar sig på trogna serieläsare, som Fantagraphics och Drawn & Quarterly, tar gärna ut priser på $20+ även för tunna böcker, medan de som inriktar sig på läsare som kan tänka sig att läsa serier som en självklar sak men lika gärna hugger en vanlig bok, som NBM de senaste åren och First Second, istället lägger sig på betydligt lägre priser. Jag misstänker att det beror på att de tidigare räknar med att exempelvis en Seth-läsare troget köper hans senaste bok oavsett pris, medan de senare försöker attrahera en större  läsekrets som inte är så sugna på att betala rätt stora summor för läsning som är över på 20-30 minuter. Därför får vi en Palookaville på 88 sidor à $20 och en A Home For Mr. Easter på 200 sidor à $14. Visst är Palookaville inbunden och på något bättre papper, men att sälja in den till en ny läsare är nog snudd på omöjligt.

Jag är rätt säker på vilken taktik som kommer löna sig bäst i längden 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>