A Bag of Marbles

A Bag of Marbles - Cover

Ser man på, William and the Lost Spirit var tydligen inte bara en engångshändelse för förlaget Lerner Publishing Group! Samma genomsympatiska idé med en bra ny fransk ungdomsserie översatt till engelska och såld för ett löjligt lågt pris (den här gång $10 för 128 sidor i större och lyxigare format än William…) ligger bakom A Bag of Marbles, skriven av Kris och tecknad av Vincent Bailly. Yay för det!

A Bag of Marbles baseras på Joseph Joffos självbiografi med samma namn som berättar om hur han som ung judisk pojke överlevde nazi-ockupationen av hans hemland Frankrike. När terrorn mot judar börjar intensifieras får Joseph och hans storebror Maurice lite pengar av sina föräldrar och instruktioner om hur de ska ta sig till den fria zonen i söder för att där ansluta till två äldre bröder. Utan vuxet sällskap försöker de därefter ta sig fram utan att bli avslöjade som judar.

Flykten är ett genomgående tema i ABoM: Den första flykten till södra Frankrike följs av flera när nazisterna tar ett hårdare grepp om Frankrike. Familjens sätt att komma undan är alltid densamma, dvs att dela upp sig för att inte dra uppmärksamheten till sig. Det gör att Joseph och Maurice snabbt blir vuxna  trots sin ringa ålder, och att de alltid följer den enda absoluta uppmaningen de fått från sin far: Medge aldrig att ni är judar.

A Bag of Marbles - Regel ett

Manlig omskärelse (som alltid, klicka för större bild)

Jag är en smula kluven inför ABoM. Baillys teckningar är utmärka men det saknas en känsla av desperation, av fara, i manuset. Ingenstans i boken framgår det egentligen varför det vore så fruktansvärt att bli avslöjad av nazisterna och istället känns det ibland mest som en lek för Joseph huruvida de ska komma undan. På ett sätt är det helt OK eftersom jag misstänker att för ett 10-årigt barn kan det säkert ha känts spännande och att faran var overklig, men samtidigt vet jag ju som läsare hur katastrofalt ett avslöjande vore. Den här kluvenheten skulle kunnat användas för att bygga upp en spänning mellan barnens värld och de vuxnas men det händer inte. Det går säkert att försvara framförandet med att det är barnen som har huvudrollerna och därför ska bara deras känslor presenteras men här och där misstänker jag att manusansvarige Kris helt enkelt taget den enklaste vägen ut och utgått från att läsarna själva kan fylla i det som saknas.

Och kanske är boken serien baseras på annorlunda för på några ställen skiner det igenom att det finns mer material än vad som ryms i serien. Som när familjen får oväntad hjälp av en lägerkommendant och Joseph vid den tidpunkten tolkar beteendet som att kommendanten döljer ett gott hjärta under ett hårt yttre för att undvika misstankar, men som i en tankebubbla omedelbart efter avslöjar ”Since then, I’ve come to think otherwise.”. Varför han senare ändrat åsikt får jag som läsare ingen förklaring till och det förblir ett mysterium. På samma sätt är faderns slutgiltiga öde förborgat för mig som läsare av serien och det krävdes en googling för att få reda på hur det gick.

Men jag ska inte vara alltför kritisk för ABoM är precis som William and the Lost Spirit en serie som jag trots bristerna ändå är glad att se. Huvudsakligen för teckningarna och satsningen på läsande ungdomar, men serien som helhet är inte alltför dum den med :-)

A Bag of Marbles - Biljett

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>