Deserter’s Masquerade

Deserter's Masquerade - cover

Det här är en bok som är sympatiskt svår att klassificera. Deserter’s Masquerade av Chloé Cruchaudet har lite av varje: Historisk fiktion (med inslag av fakta), första världskrigets skyttegravar, ung kärlek, och flytande könsidentiteter. Lägg därtill de utsökta tusch- och akvarellteckningarna i grått och sepia med enstaka starkare färginslag och ett suggestivt omslag och du har en bok som åtminstone jag har svårt att låta bli att läsa :-)

Så vad handlar boken om mer precist?

Paul och Louise är unga och kära, och gifter sig precis innan första världskriget bryter ut. Livet i skyttegravarna bryter ner Paul och han deserterar, någonting som innebär arkebusering om han blir fasttagen. Tillbaka i Paris söker han upp Louise och hon hyr ett rum där han kan gömma sig, men allteftersom tiden går blir Paul mer och mer deprimerad. Att Lousies lilla lön är allt som de två har att leva på tär också på förhållandet och till slut når Paul bristningsgränsen.

Det är vid den här punkten Deserter’s Masquerade blir någonting annat än en serie om första världskrigets fasor: Paul får idén att låna en klänning av Lousie och ger sig ut i natten iklädd denna. Med hjälp av mörkret undviker han att avslöjas, och energin han får av att äntligen kunna röra sig utomhus igen gör att han fortsätter på samma sätt, och med Louises hjälp finslipar han sedan sin maskeradutstyrsel.

Deserter's Masquerade - dress

Boken är lite svår att scanna så jag ber om ursäkt för att kanterna blir en gnutta avhuggna

Men är det egentligen en maskerad? Även om han först ser sig som tvungen att förklä sig till kvinna inser han så småningom att en värld öppnat upp sig; i Paris Bois de Boulogne-park sammanstrålar de som inte passar in i tidens sexuella mönster, och där finns inga krav på tydlighet från Paul/Suzanne om vem hen egentligen är. Och Louise vacklar också mellan känslorna när hon dels önskar att livet vore enklare och mer ”normalt”, dels uppskattar att Paul blivit lyckligare.

Det bästa med Deserter’s Masquerades manus är hur jag hela tiden växlar i mina känslor inför huvudpersonerna. I ena stunden tycker jag oändligt synd om Paul, med PTSD från krigserfarenheterna och desperationen av att leva gömd i åratal, för att i nästa tycka att han är en extremt jobbig människa när han behandlar Lousie som skräp och vägrar inse hur mycket hon hjälper honom. Och Louise framstår ofta som relativt anonym och en som mest flyter med strömmen, men sen reflekterar jag lite mer över vad hon faktiskt gör, dvs riskerar fängelsestraff som medhjälpare till en desertör och en acceptans för en make som ses som allt annat än passande med tidens moral.

Deserter's Masquerade - style

Ett typexempel på hur komplicerat personerna framställs är när Lousie också följer med till parken för att se vad Paul/Suzanne gör där, och också dras med i aktiviteterna. Gör hon det bara för att försöka hålla kvar sin make, för att han tvingar henne (mer eller mindre aktivt), för att hon själv vill, eller är det en svårdefinierad kombination av allting? Cruchaudet ger inga tydliga svar så det är upp till läsaren att reflektera över.

Sen är jag också en sucker för litteratur som berättas med hjälp av återblickar, blandade med scener från nutid; i det här fallet är ”nutid” en pågående rättegång som inträffar efter händelsernas klimax.

Deserter’s Masquerade är ett lyckat vågspel där Cruchaudet lyckas med att skildra komplexa känslor utan tydliga svar eller pekpinnar om vad som är rätt och fel, utan att boken känns oavslutad; boken har ett tydligt slut som berättar hur det går, men sen skulle det behövas ett bokcirkel-möte eller två för att diskutera vad man själv tycker om det som händer. Eller så skriver man ett blogginlägg om boken istället :-)

Deserter's Masquerade - movement

Kan köpas hos bl.a.:

 

En reaktion på “Deserter’s Masquerade

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>